Welkom op deze website
Opera met proloog , drie akten en zes tonelen.
Libretto van Solera op basis van Schillers toneelstuk.
" Die Jungfrau von Orleans "
Inleiding.
Het libretto wijkt zeer sterk af van Schillers drama en van historische achtergronden valt er in het geheel niet te spreken. Het werk werd voor het eerst opgevoerd aan de Scala van Milaan in 1845 met Frezzolini in de titelrol.
Rolverdeling Stem Eerste Cast
Giovanna ----------------------------------- sopraan ------------------------------- Ermina Frezzolini
Carlo VII Koning van Frankrijk --------------tenor ------------------------------------ Antonio Poggi
Giacomo Giovanna's vader ------------------ bariton ---------------------------------- Filippo Colini
Talbot Engels commandant ------------------ bas -------------------------------- Francesco Lodetti
Delil Frans officier ---------------------------- tenor ----------------------------- Napoleone Marconi
Tijd: 1429
Plaats : Domery, Reims en in de buurt van Rouen , Frankrijk.
Proloog.
1° Toneel: Carlo de koning van Frankrijk heeft een visioen gehad dat een maagd zijn land zou redden. Hij zou zijn wapenuitrusting naar de grot aan een grote eik moeten brengen waar Giovanna regelmatig komt bidden ( aria: Sotto una Quercia parvemi ...) Hij beklaagt zich over zijn onmacht. ( aria: Pondo é lelale martirio ....)
2° Toneel: Het bos aan de grot met de grote eik. Aan de reusachtige eik heeft Giacomo, Giovanna's vader zich verstopt om zijn dochter te bespieden tijdens haar gebed. In een visioen wordt haar door engelen medegedeeld dat zij uitverkoren is om de Franse troepen te leiden, tegen de Engelsen. ( aria: Sempre all'alba ed alla sera ) . Ondertussen komt Carlo op en vindt haar slapend. Als ze wakker wordt, geeft Carlo haar zijn wapenuitrusting en Giovanna neemt de opdracht aan en vindt dat ze voorbereid is om Frankrijk naar de overwinning te leiden. Haar vader heeft deze scéne bespied en trekt de verkeerde conclusies. Hij denkt dat zijn dochter haar ziel heeft verkocht aan de duivel.
Akt.1
3° Toneel: In de buurt van Reims. De commandant van het Engelse leger, Talbot probeert zijn ontmoedigde soldaten te overtuigen dat de nakende overgave aan de Franse troepen te wijten is aan kwade krachten. Giacomo arriveert , loopt zogezegd over naar het Engelse kamp en vraagt of hij tegen de Franse koning mag vechten die zijn dochter onteerd heeft. ( aria: Franco zoon io....en che per Via dei Triboli)
4° Toneel: Het Franse hof in Reims. De voorbereidingen zijn volop aan de gang voor de kroning van Carlo VII en Giovanna verlangt ernaar om terug thuis te zijn om haar eenvoudig leven terug op te nemen ( arria: O fatidica foresta...) Carlos bekent haar zijn liefde. Ondanks haar gevoelens voor de koning luistert ze naar de stemmen uit haar visioen die haar gewaarschuwd hebben voor de aardse liefde. Carlos wordt gekroond in de kathedraal van Reims.
Akt. 2
5° Toneel: Een menigte heeft zich verzameld om de overwinning van het Franse leger te vieren op de Engelsen . Na de kroning vraagt de koning haar ten huwelijk zij beantwoordt zijn liefde. Giacomo komt op en denkt dat zijn dochter een pact met de duivel heeft gesloten. ( aria :Speme al vecchio ora una figlia ...) Hij veroordeelt haar publiekelijk voor hekserij, deze beschuldiging wordt bekrachtigd door een donderslag. Ondanks het protest van de koning wordt Giovanna uitgeleverd aan de Engelsen ( aria: Conpare il m'ha stretta ...) Carlos smeekt Giovanna om zich te verdedigen maar zij weigert dit.
Akt.3
6° Toneel: Op de brandstapel. Giovanna is gevangen genomen door het Engelse leger en wacht op haar dood op de brandstapel. Giovanna bidt tot God en ziet in , dat zij door de liefde voor Carlos , haar gelofte gebroken heeft. Terwijl de Fransen een aanval doen, bidt ze om bevrijding uit haar ketens. Giacomo aanhoort haar gebed en vraagt haar om vergiffenis. Hij maakt haar los en in het nu volgende gevecht wordt Giovanna dodelijk gewond. Carlos heeft de les getrokken uit de overwinning tegen de Engelsen, en uit zijn liefde voor Giovanna ( aria: Quale al piu fido amico...) De engelen zingen over de verlossing en Giovanna stijgt ten hemel.
Historische opvoeringen en opnames.
Verdi's zevende opera had zijn première in Theatro alla Scala op 15 februari 1845, de oorspronkelijke Giovanna was Ermina Frezzolini, die de rol in Il Lombardi had gezongen twee jaar eerder. Ze werd gekoppeld aan haar man tenor Antonio Poggi als Carlo. Bariton Filippo Colini vertolkte de rol van Giacomo. Critici waren nogal afwijzend over deze opera. Verdi zelf vond het een goed werk maar was niet te spreken over de enscenering aan de Scala. Hij zwoer geen voet meer binnen te zetten in de Scala en het zou 36 jaar duren voor de Scala nog een première zou krijgen. ( de herziene versie van Simone Boccanegra) .
Niettegenstaande de negatieve kritiek werd de opera positief onthaald door het publiek en werden er 17 voorstellingen uitgevoerd. Later geraakte Giovanna d'Arco in de vergetelheid en het is pas de laatste twee decennia van de vorige eeuw dat deze opera bekendheid heeft verworven. In het Verdi- jaar 1951 had men de moed te Napels deze opera terug van onder het stof te halen. Onder leiding van Gabriel Santini met Renata Tebaldi en Gino Penno, Ugo Savarese en Italo Tajo. De productie kende een dusdanig succes dat de voorstelling ook naar Parijs ging. Ik heb in België geen informatie gevonden van een opvoering van deze opera. Opnames zijn dan ook nu nog vrij zeldzaam.
Ik heb er echter toch een drietal goede ontdekt.
1) Een eerste in 1951 met Renata Tebaldi, Carlo Bergonzi en Rolando Panerai. Dir. Alfredo Simonetto, koor en orkest Rai Milano . Audio CD Melodram cat.27021.
2) Een latere maar merkwaardige opname 1977 met Montserat Caballe , Placido Domingo en Sherill Milnes. Dir. James Levine . Koor en orkest London Symphony en Ambroziam singers . Audio CD EMI cat:7-63226-2
3) Een derde recentere 1990 op DVD met Susan Dunn, Vincenzo la Scola, Renato Bruson, Dir. Riccardo Chailly, koor en orkest Communale di Bologna . DVD kultur cat: D4043
4) Verder nog een concertante versie met Carlo Bergonzi, Margaret Price en Sherill Milnes tijdens een concert in Avery Fisher Hall in 1985.
5) Nog een concertante versie in de Verenigde Staten in Cargenie Hall in mei 1996 met June Anderson en Carlo Guelfi met koor en orkest Opera New York.
In 2008 stelde Theatro regio Parma de opera voor tijdens haar Verdi Festival en een jaar later in Rouen Frankrijk als onderdeel van een Verdi cyclus.
Ondertussen weten we dat er 15 geregistreerde opnames bestaan. Veel informatie vindt men van deze opera nog altijd niet terug, dit is wel ten onrechte want deze opera heeft veel fraaie passages vooral ( aria: Ofatidica foresta) in de eerste akte en de scène tussen Giovanna en haar vader zijn de kiem voor latere bariton- sopraan duetten in Luisa Miller, Traviata en Rigoletto.
" Giovanna d'Arco " in een productie van Parma 2008
met in de hoofdrollen : Evan Bowens als Carlo VII , Renato Bruson als Giacomo, Svertla Vassileva als Giovanna , Luigi Petroni als Delil en Maurizio Lo Piccolo als Talbot. Genietbare uitvoering.
Antonio Poggi
Geboren in 1806 en overleden op 15 april 1875. Hij was een Italiaans opera tenor en was actief tussen 1827 en 1848. Hij was ook gehuwd met de beroemde sopraan Erminia Frezzolini van 1841 tot 1846. Poggi is geboren in Castel San Pietro Terme, hij studeerde zang met Andrea Nozzari en cello met Maestro Coticelli. Zijn professioneel debuut was in 1827 aan de Parijse Opera als Rodrigo in Rossini's " La donna del lago ". Dit werd geen groot succes maar scoorde later op het jaar wel aan het Theater Comunale di Bologna als Peter I van Rusland in Pacini's " Il Falegname di Livrona ". Dit optreden lanceerde zijn carrière in de belangrijkste operahuizen in Italië. In 1828 verscheen hij terug in Bologna maar nu als Emerico in Coccia's " Clitilde en als Lindoro in Rosinni's " L'Italiana in Algeri " . Terug in Bologna in 1832 vertolkte hij rollen in opera's van Bellini en Mercadante . In het Theatro Degli Avalorati in Livorno zette hij een puike prestatie neer in Rossini's " La Cenerentola ". in 1833 trad hij met succes op in Padua in Persiani's " Saraceni in Catania " en in dat zelfde jaar ook te Rome in Donizetti's " Torquato Tasso ".
In 1834 bereikt hij de Scala van Milaan in Bellini's " La Sonnambula ". Hij bleef daar tot 1836 met de première van Rossini's " La casa disabitata" en Donizetti's " L"elisir d'amore ", hij nam ook een rol voor zijn rekening in Bellini's I Puritani " . Tussen 1835 en 1840 nam zijn carrière een internationale wending en ging hij zingen in Duitsland en Londen.
In 1843 begint hij ook Verdirollen te vertolken in Venetië. De rol van Oronto in Verdi's " I Lombardi " ook in Rome en Milaan nam hij deze rol voor zijn rekening in 1844. Op 15 februari 1845 zong hij de rol van Carlo in de wereldpremière van Verdi's " Giovanna d'Arco " samen met zijn toenmalige vrouw Ermina Frezzolini in de titelrol. Zijn laatste activiteit in Italië was nog in Bologna.
Tijdens een concertreis naar Sint-Petersburg in Rusland kreeg hij een keelziekte die zijn stem blijvend zou beschadigen waardoor zijn carrière voortijdig een einde nam. Na 1850 zijn er geen publieke optredens meer bekend. Hij zou in 1875 te Bologna overlijden.
Erminia Frezzolini
Geboren op 27 maart 1818 en overleden op 5 november 1884. Zij was een zeer beroemde operasopraan . Samen met Henriette Sontag, was zij een van de toonaangevende operasopranen van haar generatie. Ze blonk uit in het coloratuur repertoire. Ze was vooral bekend in de belcanto opera's van Donizetti en Bellini. Ze was getrouwd met de tenor Antonio Poggi met wie ze tussen 1840 en 1846 veel optrad.
Geboren in Orvieto, studeerde ze aanvankelijk zang met haar vader, die de beroemde bas Guiseppe Frezzolini was. Daarna ging ze naar Milaan bij de zangpedagoog Domenico Ronconi en in Florence bij Andrea Nencini en Tachinardi. Na advies van Maria Malibran toen een van de top soprano 's, ging ze verder in de leer bij Manuel Patricio Rodriguez Garcià.
In 1837 maakte ze haar professioneel operadebuut in de titelrol van Bellini's " Beatrice di Tenda " aan het theater della Pergola in Florence. Al snel wilden de grote Italiaanse operahuizen haar medewerking. Het regende opdrachten voor de belcanto opera's van Bellini en Donizetti. Ook rollen van andere operacomponisten zoals Saverio, Mercandante, Verdi en Rossini werden voor haar stem gecomponeerd. Ze maakte haar debuut aan de Scala van Milaan in 1839 met Bianca uit Mercandantè's " Le due illustri rivalli ". en ook aan andere operahuizen zoals Pisa, Regio Emilia en Perugia .
Frezzolini creëerde de rol van Giselda in de wereldpremière van Verdi's " I Lombardi alla prima crociata " op 11 februari 1843 aan de Scala van Milaan. Zij bracht ook Camilla in de" wereldpremière van Mercandante's " Orazi e Curiazi" . aan het theater te Napels op 10 november 1846. Haar carrière nam dan ook een internationale wending met tournees te Sint-Petersburg, Madrid, Wenen , Parijs en naar Noord-Amerika. Ze bleef op het podium actief tot 1874. Ze stierf te Parijs in 1884 op 66 jarige leeftijd.
Filippo Colini
Geboren op 21 oktober 1811 en overleden op 16 juni 1863. Was een Italiaanse bariton. Hij was vooral bekend door zijn creaties van Verdirollen in wereldpremières zoals Giacommo in " Giovanna d'Arco " in 1845 en Rolando in " la Battaglia di Legnano " in 1849 en Stankar in " Stiffelio in 1850.
Hij werd te Rome geboren . Naast Verdirollen vertolkte hij nog tal van rollen van andere operacomponisten uit de 19° eeuw onder meer Appio Claudio in Alessandro Nini's " Virginia " 1843, Luigi in Fabio Campana's " Luisa di Francia " 1844 , Servero in Donizetti's " Poliuto 1848, Prospero in Halevy's " La Tempesta " in 1850, en Inquaro in Terziani's " Alfredo " 1852. Na 1855 nam hij afscheid van het podium en overleed op 52 jarige leeftijd in juni 1863.
R. Delmeire
26.09.2014 09:19
Knap gedaan !
Meest recente reacties
23.11 | 07:47
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
13.11 | 11:59
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
09.11 | 12:11
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
28.10 | 20:09
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo