Robert Planquette (1848-1903)

Robert Planquette (1848-1903)

Robert Planquette (1848-1903)

Biografie.

Robert Planquette was een Franse  lieder- en operettecomponist. Zijn succesvolste theaterwerk was wel " Les cloches de Corneville " (1877). Dit werk was ook een internationaal megasucces in Londen, New York, Brussel en Gent en vooral Parijs. Planquette was een zoon van een zanger, hij studeerde aan het conservatorium van Parijs. Hij rondde zijn studies niet af, bij gebrek aan geld en werkte als cafépianist en componist . Hij was zelf ook een tenor, enkele van zijn romances boekten aanvankelijk weinig succes, maar zijn strijdlied " Sambre et Meuze " van 1867 gezongen door Lucien Fugère, een van de belangrijkste operazangers van die tijd, maakte zijn lied wereldberoemd en wordt nog altijd gebracht in liederrecitals.

In 1876 gaf de directeur van het Théâtre des Folies-Dramatiques de opdracht voor zijn eerste opéra-comique " Les cloches de Corneville ". Tegenwoordig beschouwt men dit werk als een operette. De première liep in Parijs in 1877 en werd uiterst succesvol onthaald. Het begon met 500 voorstellingen en genoot vervolgens in Londen een razend succes in 1878, met een record aan uitvoeringen voor die tijd: 708.

De muziek van Planquette werd alom geprezen voor zijn romantisch gevoel. " Le Chevalier Gaston werd een jaar later in 1879 in productie gebracht maar echter met weinig succes. Maar nog geen enkel later werk haalde nog het succes zoals zijn eerste theaterwerk, er zijn nog wel componisten die altijd vernoemd worden naar één wel bepaald werk, Pietro Mascagni, Halévy, Leoncavallo en nog anderen zijn in dit geval. Planquette zou nog 20 andere theaterwerken componeren met wisselend succes.

De compositie van zijn mars " Le régiment de Sambre et Meuse " werd  ook een supersucces als herkenningssound van de " Ohio State University Marching Brassband ". Ook zijn muziek uit " les cloches de Corneville " met name een barcarolle op viool gespeeld door W.K.L.Dickson werd als eerste experiment in de filmgeschiedenis gebruikt om te synchroniseren in de vroege geluidsfilms reeds in 1894.

Enkele van zijn bekendste werken.

1) Les Cloches de Corneville (1877)

2) Le Chevalier Gaston (1879)

3) La cantinière (1880)

4) Les  chevaux-léger (1882)

5) Surcouf (1187)

6) La cocarde tricolore (1892)

7) Les vingt-huit jours de Champingolette (1895)

8) Le fiancé de Margot (1900).

Le régiment de Sambre et Meuze door Enrico Caruso

Een van de laatste opnamen van Enrico Caruso 1919 in het Frans gezongen.

Armand Mestral (1917-2000)

Terug het lied " Le regiment du Sambre en Meuze " maar nu gezongen door een typische Franse bas-chantante Armand Mestral opname 1950.

Meest recente reacties

23.11 | 07:47

https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/

13.11 | 11:59

ik deed nog een componist er bij

https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/

09.11 | 12:11

https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8

28.10 | 20:09

Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo

Deel deze pagina