" La Battaglia di Legnano ".
Opera in vier akten en zeven tonelen.
Libretto van Salvadore Cammarano.
Inleiding.
De première ging deze keer door in het Theatro Argentino op 27 januari 1849 en met stormachtig succes. Verdi componeerde dit als een gelegenheidswerk, en koos hiervoor een hyperpatriottisch onderwerp. Vrijwel de meeste van zijn vroegere werken hebben een patriottisch tintje. Verdi lag terug overhoop met de censuur en zou zijn titel aanpassen als " Het beleg van Haarlem " 12 jaar later zou hij deze opera terug herwerken en zijn origenele titel opnieuw gebruiken. Wat de link met de 80 jarige oorlog betreft, is ons nog altijd een raadsel. Zelfs de herbewerkingen in 1861 en 1869 zouden echter ook geen succes brengen.
Rolverdeling. Stem. Eerste Cast.
Federico Barbarossa ( Duitse Keizer) -------- bas ------------------------------- Pietro Sottoria
Eerste consul van Milaan ---------------------- bas --------------------------- Alesandro Lanzoni
Tweede consul van Milaan -------------------- bas ----------------------------------- Achille Testi
Burgemeester van Como ---------------------- bas ------------------------------ Filippo Giannini
Rolando Milanees leider ---------------------- bariton ---------------------------- Filippo Colini
Lida zijn vrouw --------------------------------- sopraan ------------------- Teresa Di Guili-Borsi
Arrigo Soldaat ---------------------------------- tenor ----------------------- Gaetano Franschini
Melda, Lida's dienares ------------------------- mezzo-sopraan ----------- Vencenza Marchesi
Arrigo schildknaap ----------------------------- tenor ---------------------------- Mariano Conti
Heraut -- -----------------------------------------tenor ----------------------------- Gaetano Ferri
Tijd: 1176
Plaats: Noord Italië - Milaan - Como
Akt.1
1°Toneel: Milaan niet ver van de stadsmuren.
Strijdgroepen uit de Noord - Italiaanse regio Milaan en Como zijn samen gekomen aan de stadsmuren van Milaan , om de invasie van de Duitse keizer Barbarosa tot staan te brengen. Hier ontmoet Rolando zijn dood gewaande vriend Arrigo als leider van een strijdgroep uit Verona. Arrigo vertelt hoe zijn moeder hem verzorgd heeft, nadat hij voor dood was achtergelaten op het slagveld. ( arria: La pia materna mamo ) Ondertussen herkent Arrigo ook Lida zijn vroegere verloofde, die nu Rolando's vrouw is geworden. ( aria: m' Abbraccia d'e sal tanza) De verzamelde troepen zweren Milaan te zullen verdedigen tegen de tirannie van Barbarossa.
2° Toneel: aan de wallen van de stad.
Lida, Rolando's vrouw is terneergeslagen met het vooruitzicht op een nieuwe oorlog. Arrigo verwijt zijn vroegere verloofde dat zij, zelfs al geloofde zij in het gerucht van zijn dood, hem niet trouw is gebleven. ( aria: A frenari o nel cor petto ) Een Duitse krijgsgevangene Marcovaldo, door Rolando vrijgelaten, en zelf verliefd is op Lida, heeft gemerkt dat er iets tussen Arrigo en Lida is. ( aria: Quante volte com e un dono ) Rolando en Arrigo gaan naar Como om een ontmoeting te hebben met Barbarossa.
Akt.2
3°Toneel: stadhuis in Como.
In Como hebben Rolando en Arrigo een ontmoeting met babarossa die hun zijn macht toont en bij zijn besluit blijft om Lombardije binnen te vallen. Rolando is de leider van de ridders van de dood, die hopen de invasie te kunnen stoppen.
Akt.3
4°Toneel: de baseliek van St.-Ambrogio.
Arrigo voegt zich ook bij de ridders van de dood en verbindt zich ertoe te vechten tot de dood, in plaats van te lijden onder de nederlaag of zich gevangen te laten nemen. ( koor: Gurriom d'Italka por fijne ai domi ) Ze leggen een eed af om einde te maken aan het onrecht.
5°Toneel: Rolando's kasteel.
Rolando beveelt Arrigo te zorgen voor zijn zoontje en vrouw indien hij zou sneuvelen. ( arai: Se al nuovo di peigrando), maar krijgt via Marcovaldo een afscheidsbrief in handen die Linda aan Arrigo heeft geschreven.
6°Toneel: een kamer in de toren.
Daar zij hierop nog geen antwoord op heeft gekregen gaat zij Arrigo opzoeken, juist als ook haar man rekenschap bij hem komt vragen. Arrigo verstopt Lida op het balkon, maar wordt gevonden. In plaats van Arrigo, die zich niet wil verdedigen, te doden kiest hij om hem zijn eer te ontnemen , en sluit hem op in de toren.
Akt.4
7°Toneel: een plein in Milaan.
Terwijl de ridders ten strijde trekken waagt Arrigo een sprong uit het venster van de toren onder de kreet ( Viva Italio) In het daarop volgende gevecht wordt Arrigo dodelijk gewond, terwijl hij Barbarossa van zijn paard trekt en dood. Hij heldert voor Rolando alles op en bevestigt de onschuld van Lida. Lida bidt voor zowel voor de ridders als voor het einde van de oorlog. (aria: Ah se di Arrigo en Rolando) Rolando drukt nu Lida terug aan zijn hart en Arrigo sterft terwijl hij de vlag van Italië kust.
Historische opvoeringen en opnames.
Dit patriottische werk had in het Italië van 1849 een stormachtig succes, het ging dan ook in première op 27 januari 1849. Een latere berwerking in 1861 voor Milaan had geen succes. In zijn originele vorm is het echter ook zeer zelden opgevoerd. En dit ten onrechte, want de opera is wel meer dan een gelegenheidsstuk. Het heeft zijn titel tegen en het eerste succes in Rome, dat het als dusdanig bestempelde en een zeker vooroordeel wekte tegen Verdi's werken uit zijn midden periode, en dat, " Macbeth " en " Luisa Miller " die met meer succes de bovenhand namen. In ieder geval heeft het enkele oplevingen gekend in 1916 aan de Scala met Rosa Raisa, Guilio Crimi, Guiseppe Danise en Guilio Cirino. Daarna in 1951 het Verdi-jaar aan het Theatro Parma onder Angelo Questa met Andriana Guerini, Ginno Penno, Ugo Savarese, Andrea Mongeli en Austo Romani.
1) Cetra maakte in dat zelfde jaar 1951 een eerste volledige opname onder Previtali, met Catarina Mancini, Amedeo Berdini, Rolando Panerai en Albino Gaggi koor en orkest Della Raid i Roma. Audio CD Warner front.
2) Een latere opname in 1977 onder Lamberto Gardelli met Katia Ricciarelli, Jose Carreras, Matteo Maniguerra, Nicola Ghiuzelev koor en orkest Opera Wenen. Audio CD Philips cat:422435-2
3) 2001 een eerste DVD opname onder Nello Santi met Elisabete Matos, Cesar Hernandez, Giorgio Cebrian en Mauricio Signorini koor en orkest. Theato Massimo Bellini. DVD Bongiovanni Cat: AB 20001.
Momenteel zijn er nu 14 volledige opnames geregistreed op het internet. Wat opvalt is dat er een vroeger opname is teruggevonden van 1943 in het Duits onder dirigent Curt Kretzschmar met het Hamburger Rundfunk orkest met Kujper, Mund, Niedlinger en Bischof.
" La battaglia di Legnano " Triëst 2013.
Teresa De Giuli Borsi
Biografie.
Geboren als Maria Teresa Pippeo op 26 oktober 1817 en overleden op 18 november 1877. Zij was een Italiaanse operazangeres die uitblonk in het dramatische sopraanrepertoire in het midden van de 19° eeuw. Zij was veel gevraagd voor het vertolken van Verdi heldinnen. Zij creëerde de rol van Lida in Verdi's opera " La Battaglia di Legnano ". Verdi componeerde speciaal voor haar die rol. In die periode was het dikwijls de mode dat componisten speciaal componeerden voor een bepaalde type van stem in hun composities.
De biografie van Filippo Colini vindt men terug bij de beschrijving van de opera " Giovanna D'Arco ".
De biografie Gaetano Franschini kan je terug vinden na de opera " Alzira "
Meest recente reacties
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo