Umberto Giordano (1867-1948)
Geboren te Foggia op 28 augustus 1867 en overleden te Milaan op 12 november 1948 na een druk bestaan als theatercomponist. In zijn hele leven heeft hij bijna nooit anders gemaakt dan operamuziek. Hij behoort tot de veristische school zoals zijn tijdgenoten Puccini, Mascagni en Leoncavallo. Hij was bijzonder goed geïnspireerd als melodist en wist de theatereffecten ten volle te benutten. Zijn eerste muzikale opleiding genoot hij aan het conservatorium te Napels. hij was nog leerling in 1889 toen hij zich ook inschreef met zijn éénakter " Marina " in dezelfde wedstrijd als waar Leoncavallo en Mascagni zich hadden ingeschreven. Umberto viel buiten de prijzen, Mascagni was met zijn " Cavaleria Rusticana " de winnaar . Giordano werd toch mooi zesde, wat de belangstelling van Sanzogno wekte die hem een nieuwe opdracht gaf voor een avondvullende opera het werd " Mala Vita " in 1892 te Rome. Het werk in de stijl van Mascagni's Cavaleria had lokaal succes maar deed het niet echt goed, ook zijn " Regina Diaz " in 1894 deed het niet goed. Hierop volgde in 1896 zijn " Andrea Chénier " dit was andere koek een werkelijk schot in de roos. De enorme bijval voor dit werk zou in zijn latere loopbaan nooit meer geëvenaard worden zo is Umberto Giordano één van die componisten die vereeuwigd wordt in de operageschiedenis met één specifiek meesterwerk " Andrea Chénier " . zijn " Fedora had later nog wel succes tijdens zijn leven in Italië en Duitsland. Ook zijn " Madame Sans Gêne " behoort nog vermeld te worden, dit werk werd te New York gecreëerd in 1915. Hij schreef nog verschillende opera's 12 in het totaal maar buiten " Andrea Chénier " kon geen enkele een vaste plaats op de speelkalenders vinden.
Umberto is ook de uitvinder van de eenheidspartituur, maar het lukte hem niet dit algemeen ingevoerd te krijgen. Hij zou op 81 jarige leeftijd op 12 november te Milaan overlijden.
Zijn Opera's.
1) " Marina " (1889)
2) " Mala Vita " (1892)
3) " Regina Diaz " (1894)
4) " Andrea Chénier " (1896)
5) " Il Voto " (1897)
6) " Fedora " (1899)
7) " la Siberia " (1903)
8) " Marcella " (1907)
9) " Mese Mariano " (1910)
10) " Madame Sans Gêne " (1915)
11) " La cena delle beffe " (1924)
12) " Il Re " (1929)
Meest recente reacties
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo