" Sepp'l ".
Operette in drie bedrijven van Emiel Hullebroeck.
Libretto van Louis De Vriendt en Lambrecht Lambrechts.
Inleiding.
Emiel Hullebroeck, de meester van het Vlaamse volkslied bij uitstek. Waarin bestaat het succes van Hullebroeck ? In zijn eenvoud, zijn werk raakt het hart van de eenvoudige Vlaamse mens, maar ook de echte intellectueel blijft er opeens niet onverschillig voor, maar luistert wel met welbehagen, laat zich bekoren en zingt het tenslotte mee. Alles komt heel natuurlijk bij Hullebroeck het is hem aangeboren. Hij heeft het beluisterd en in hem opgeslagen, uit zijn omgang met eenvoudige lui, hun betrachtingen, gevoelsleven en de emoties die hij vanuit zijn jeugd heeft leren kennen en meevoelen.
Toen men hem in een interview vroeg welke van uw liederen vallen volgens u het meest in de smaak antwoordde hij: " De eenvoudigste, diegene die kunnen gezongen worden zonder begeleiding, mijn doel was het lied in de huiskamer brengen. De kinderliedjes in de lagere school blijven beperkt tot het kind. Het gezin moet liederen hebben over de huiselijke sfeer en geluk. Wat mezelf betreft gaat mijn hart eerder naar die liederen die wat meer begeleiding vergen. Als ik me op het volkse standpunt stel dan zijn het die welke door hun melodie spreken. "
Wat zijn operetten betreft beleefde hij enorm veel voldoening aan het succes van zijn Sepp'l dat wel honderden keren op het podium is neergezet en ook in Nederland héél populair was, door zowel beroeps- als liefhebbersgezelschappen. Persoonlijk hield Emiel Hullebroeck het meest van zijn " Het Meisje van Zaventem " omdat er volgens hem meer ziel en body inzat.
Rolverdeling . Stem. Eerste Ned.cast 1927.
Boer Heuberger -------------------------------- trial -------------------------------Jacques van Bijlevelt
Barbel, zakenvrouw -------------------------- mezzo-sopraan ----------------------- Nora La Ranche
Sepp'l ------------------------------------------- sopraan ------------------------------------- Louisa Ghijs
Lori --------------------------------------------- sopraan -------------------------------------- Pola Cortez
Bartel ------------------------------------------ tenor ------------------------------- Octave Van Aerschot
Baron van Hohenfields ---------------------- bas ---------------------------------------------- Alex Hoek
Barones van Hohenfields ------------------- mezzo-sopraan --------------------------- Jopie van Zon
Prins Otto van Zickenzackenzickenzackzeun ----- tenor ------------------------- John Schilthuizen
Jufr. Rabe van Zickenzackenzickenzackzeun ---- sopraan -------------------------- Louise Fleuron
Dokter Walther --------------------------------------- tenor ------------------------ Johannes Heesters
Rodel -------------------------------------------------- bas ------------------------------------- Hi Fischer
De veldwachter -------------------------------------- bas ---------------------------------- Jac. Kaptein
Van Gansbergen ------------------------------------- sopraan --------------------------- Annie Martens
Een meisje ------------------------------------------- sopraan ---------------------- Dientje Gé Kalkman
Een lakei ---------------------------------------------gesproken rol ---------------------- ????? -----------
Tijd en plaats: Titol en München begin 20 ste eeuw.
Synopsis.
Boer Heuberger, weduwnaar met een dochter, is hertrouwd met Barbel, een zakenvrouw, die haar belangen met hand en tand weet te verdedigen al kost het haar duizend leugens. Haar kind werd dood geboren en op dezelfde avond werd een kleine baby voor Heubergers stoep gevonden. Het koppel neemt het klein wichtje in huis en voedt het op: iedereen in het dorp gaat er vanuit dat het kindje van boer Heuberger en zijn tweede vrouw Barbel is. Lori is de naam uit het eerste huwelijk. Sepp'l, heeft jongensnaam en loopt dus altijd in jongenskleren rond, is een ware deugniet, een sloeber , maar met een gouden hart. Sepp'l is dus een meisje, maar moest dit uitkomen dan verloren de boer Heuberger het vruchtgebruik van een dikke som dollars die Heubergers broer belegd heeft in Amerika voor de opvoeding van Heubergers eerst geboren jongen.
Barbel die de aanstichter is geweest voor de Substituut, doet er alles aan om te beletten dat Sepp'l als een meisje herkend zou worden. Zij drijft haar voorzorgen zo ver dat zij de arme naïeve Lori, die haar in de weg loopt, naar een tuchtschool zal worden gezonden. Intussen komen twee onbekenden, Baron en Barones Hohenfields uit Amerika, en vragen naar hun kind . Wat ? ... De vondeling, het meisje zou het kind zijn van de Barones ? .... Maar Barbel antwoordt onbewogen. " Dit meisje hier is uw kind " en wijst zonder blikken of blozen op Lori. Boer Heuberger is te zwak en te laf om de waarheid te zeggen. Wat een ontgoocheling voor de Barones: ze had haar dochter anders gedroomd, wat spijtig dat die lieve Sepp'l niet haar meisje is.......en ze stuurt Lori naar de kostschool van mevrouw Rabe, een heks en een kinderbeul, zoals Dickens er meer heeft geschetst. Lori is ongelukkig. Zij is een echt boerenmeisje, in alle onschuld en dol verliefd op Barthel, Heubergers hoeveknecht.
Sepp'l dringt de tuchtschool binnen als hovenier: de broer komt zijn zuster redden. Dokter Walther aan de tuchtschool als geneesheer verbonden, vat vriendschap op voor Sepp'l, maar enkele feiten doen hem argwaan krijgen, is Sepp'l wel een jongen ? Sepp'l wordt echter met schande uit de school gezet na een erge poets waar de tuchtmeesteres Rabe het slachtoffer van is. Lori op haar beurt, wordt door haar moeder , de Barones, van school teruggehaald.En op een groot feest ter ere van de teruggevonden Freule van Hohenfels waarop het duiveltje Sepp'l alweer ongevraagd verschijnt, thans echter vermomd als meisje, komt de ware toedracht aan het licht.... en valt Sepp'l in de armen van haar moeder de Barones.
Lori keert naar de hoeve terug met haar boetwaardige vader en haar gelukkige Barthel, en Sepp'l zal het geluk vinden aan de zijde van Dokter Walther.
" Dit gebeurt ook in werkelijkheid " in 1927 bij de opvoering van dit werk in Nederland toen docter Walther werd vertolkt door de Nederlandse acteur Johannes Heesters en de Belgische actrice Louisa Ghijs ( haar bijnaam was Wiske in de " KVO " van Antwerpen ) die de rol van Sepp'l vertolkte het geluk samen vonden en in de jaren dertig van vorige eeuw huwden. Zij zouden een levenslang film- en liefdesduo worden tot 1985 met het overlijden van Louise Ghijs. Johannes Heesters zou blijven acteren tot 2007 en hiermee de oudste acteur ter wereld zijn op de planken. Hij overleed in 2012 op 108 jarige leeftijd.
Historische uitvoeringen.
De première in december 1926 in Brussel, " Folies Bergère ". Te Gent in de nieuwe " Cirque " op 18 november 1927 met Emmerechts als Sepp'l, Brosteaux als Lori, en Vaerewijck als Barthel, Monnoyes als Walther. In het Nederlandse toneel een eerste vertoning op april 1929 met Livine Mertens als Sepp'l zij zong te Gent aan de opera van 1944 tot 1946, Goosens als Lori, Edgard Dupont tenor als Barthel, Dupont zong ook te Gent aan de opera van 1944 tot 1965, en Bersole als Walther. In de grote schouwburg een eerste vertoning op 23 maart 1958 een galavoorstelling ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van de componist, met Simmonne Van Parijs als Sepp'l, Jonny Will als Lori, John Vissers als Barthel, Jules De Mulder als Walther, repertoire houdend tot 1965, terug met Simonne Van Parijs als Sepp'l, Mimi Daemers als Barbel, Angele Geerts als Lori, Andre Bossaer als Barthel, Yola De Gruyter als de barones Hohenfels, Arthur Hoogveld als dokter Walther, Mia Clein als jufr. Rabe en Marceline Keirsbulck als de vorstin Zickenzacke....... Er was nog een herhaling in 1966 met Hilda De Groote als Lori onder de regie van Mia Clein, tergelegenheid van een herdenking na het overlijden van de componist in 1965. Er waren ook nog hernemingen in 1967 en een allerlaatste vertoning op 14 april 1971 een totaal aantal voorstellingen in de grote schouwburg van 16.
Ook in Nederland kende Emiel Hullebroeck zijn operette succes volgens de " Nieuwe Rotterdamse Courant " waren er uitvoeringen in het speelseizoen 1927/28 en 1928/29 door het " Het Nederlandse Operettegezelschap met als voornaamste vertolkers de Belgische sopraan Louisa Ghijs (1902-1985) als Sepp'l en Johannes Heesters (1903-2011) als dokter Walther zij zouden niet alleen podium duo worden maar ook in het echte leven. Zij zouden ook het bekendste en beroemdste filmduo worden tijdens WO II. Johannes Heesters zou op de planken blijven acteren tot 2008 en hierdoor de langst spelende acteur ter wereld worden met een podiumloopbaan van meer dan 90 jaar . Zijn laatste rol was Keizer Franz Josef van Oostenrijk. hij zou uiteindelijk 108 worden.
Meest recente reacties
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo