Bariton Paul Claus
Deze geboren Gentenaar is al ruim dertig jaar een repertoire aan het opbouwen met opera, operette, musical en liederen.
Na zijn toetreden tot het Gentse Opera - en Belcantokoor Liane Soudan in 1983, werd hij door pianiste, pedagoge, koorleidster Liane Soudan en de sopraan/zangpedagoge Andrea Nevry aangemoedigd om zang te studeren.
Hij studeerde aan de stedelijke muziekacademie " Emiel Hullebroeck " te Gent/Gentbrugge en behaalde er in 1994, met de grootste onderscheiding de hogere graad Muziek/zang. Hij wordt gecoacht door sopraan/zangpedagoge Erika Pauwels . Samen blijven ze ijveren naar een soepel, technisch, warm en vertellend steminstrument.
In zijn wereld-vol-muziek vertolkte hij verschillende rollen in opera/operette/musical en zong meerdere baritonsolo's in oratoria en cantates.
In recitals laat hij zijn warme lyrische baritonstem meerdere componisten zingen, waaronder ook Vlaamse meesters.
Hij concerteert/gasteert in België, Duitsland, Frankrijk en Nederland.
Paul is al 25 jaar kernlid van het vocalistenensemble " Arte Vocale " en een gemotiveerde/geëngageerde vrijwilliger voor vzw De Schone Lier/Deurle en vzw Muziekatelier/Kalken.
Wie nog meer info wil over deze lyrische bariton kan zijn website raadplegen www.paulclaus.be
Zijn repertoire.
Opera.
Don Giovanni van Mozart. " Masetto "
Don Pasquale van Donizetti. " Dottor Malatesta "
De titelrol in Puccini's " Gianni Schicchi "
Le Villi van Puccini " Guglielmo "
Il Segreto di Susanna van Wolf-Ferrari " Conte Gil "
La Traviata van Verdi " Giorgio Germont "
Cavalleria Rusticana van Mascagni " Alfio "
Norbert le Bohémien( Bouchard d'Avesnes) van Miry " Guillaume de Dampierre "
De wereldpremiére van " Le Sans Papiers " een kameropera van Willy Soenen " Politie-inspecteur "
Operette.
Gräfin Mariza " Fürst Populescu "
Die Lustige Witwe " Baron Mirko Zeta "
Der Vogelhändler " Baron Weps "
Les Mousquetaires au Couvent " Narcisse de Brissac "
Wiener Blut " Fürst Ypsheim-Gindelbach "
Der fidele Bauer " Matthäus Scheichelroither "
Viktoria und ihr Husar " John Cunlight "
Der Zigeunerbaron " Kalman Zsupan "
Das Hollandweibchen " Erbprinz Paul Roderich "
Die Fledermaus " Dr.Falke "
Gasparone " Graaf Erminio della Torra "
La Vie Parisienne " Baron de Gondremarck "
Das Feuerwerk " cirkusdirecteur Alexander Obolski "
Die Csardasfürstin " Feri von Kerekes & Fürst Leopold Weylersheim "
Der Graf von Luxmburg " Fürst Basil Basilowitsch "
Der Bettelstudent " Oberst Ollendorf, Stadtkommandant von Krakau "
Im Weissen Rössl " fabrikant Wilhelm Giesecke & Kaiser Franz Joseph II
Musical.
The sound of Music " Kapitein Georg von Trapp "
Kismet " een publieksdichter Hajj "
Fiddler on the Roof " Tevye, de melkboer uit Anatevka "
De wereldcreatie van de musical Peer Gynt (2009) door Willy Soenen " Alsak, de smid "
Oratorio.
Ein Deutsches Requiem (J.Brahms).
La Messe Solennelle de Sainte Cécile (C.gounod).
Requiem ( G.Fauré).
Missa en C KV 317, Krönungsmesse (W.A. Mozart).
Messe in A (C.Franck).
Psalm 63 ( H.Streulens).
Missa de Nossa Senhora da Conceiçäo, bij de eerste uitvoering in Europa van deze " Messa di Gloria " van Antônio Carlos Gomés.
Cantate.
Bij de creatie van de Sneyessens-cantate (2003) een compositie van Willy Soenen op het gedicht van "Sneyssens " van Albrecht Rodenbach.
Carmina Burana van Carl Orff. Eerst tijdens de viering van 30 jaar Steinerschool Gent / 10 jaar Jeugd en Muziek Orkest Oost-Vlaanderen (2008) en een tweede maal in samenwerking met de Steinerschool met Jeugd en Muziek Orkest Oost-Vlaanderen, georganiseerd door vzw " Jeugd en Muziek ". (2014)
De Cantate " Kringen van Tijd " een compositie van Jos Mertens op teksten van Julien Librecht. (2015)
Recital.
Overtuigd van de " schoonheid " van het lied - Bel Canto, of het zoeken naar de romantiek in taal en toon - doet hij opzoekingen naar partituren en biografieën, en dit volgens een wel bepaald thema. Eens " overwonnen door de composities " bundelt hij dit tot een recital.
Bariton Paul Claus zingt liederen van Emiel Hullebroeck. " Hij die geen liedje zingen kan " en " Ook ben ik een zanger " twee concertrecitals rond de componist Emiel Hullebroeck.
Bariton Paul Claus zingt Kerstliederen van Vlaamse componisten.
Bariton Paul Claus zingt liederen van Vlaamse componisten ." Ik ken een lied "
Bariton Paul Claus zingt Lyrische aria's, Van Mozart, Verdi, Donizetti, Bellini, Leoncavallo, Giordano en Gomes.
Bariton Paul Claus zingt authentieke Ierse liederen.
Paul Claus . " Cantiga de Nossa Senhora "
Van Rockster tot Musicalster
Inleiding.
Deze Gentse muzikale duizendpoot is aan de Dampoort te Gent geboren op 3 augustus 1946. Als zoon van het muzikale " Duo Berry " die kort na de bevrijding en de jaren vijftig in vorige eeuw te Gent optraden als gevierde en gekende variété artiesten. De muziek is hem met de paplepel ingegeven. Omdat mama vond dat het artiestenleven een risico beroep was moest hij eerst een diploma helen wat hem dan ook lukte met zijn elektronica diploma. Maar de muzikale microbe was hem met de genen ingegeven en na zijn elektronicastudies volgde hij notenleer aan het " Emiel Hullebroeck instituut te Gentbrugge.
De Rockster.
Zijn muzikale carrière start dan in 1963 met de band " The Black Fellows " hij was er leadzanger en gitarist. Door hun enthousiasme en kwaliteit kregen ze algauw enig succes, maar even later veranderen ze hun naam in " New Inspiration " en werd Danny de belangrijkste songwriter en leadsinger. Ze namen ettelijke singels en vier LP albums op die stuk voor stuk de top tien haalden. Enkele van hun succesrijke nummers: You made a Fool of Me ", " I See no Reason Why ", " Mr. Moody ", " Happy Charly Madman " deze singels gingen als zoete broodjes over de toonbank.
Met " De Nacht van de Gentenaars " startte ook de revival van de " New Inspirations " met als orgelpunt een optreden in Guy Deprés " Golden Sixties " show in het sportpaleis in Antwerpen, die in diverse landen op T.V. werd uitgezonden. Zij moesten in die periode niet onderdoen voor buitenlandse groepen zoals bv. de Pebbels .
" Danny's Solo carrière "
Na het splitten van de " New Inspiration " zou Danny solo gaan vanaf 1970. Hij werd gevraagd om met de Gentse Big-Band van " Ray Jacky and his Lords " op te treden en hier vormde hij zijn fantastische rockstem om tot een crooner. Danny ontdekte dat hij als zanger meer in zijn mars had. En zijn bijzondere steminstrument ontwikkelde zich naar een mooie tenorstem met een mooie klankleur en een gemakkelijke hoogte waardoor hij gemakkelijk kon concurreren met een Tom Jones die in die tijd de top was. Hij werd dan in de volksmond de Gentse Tom Jones genoemd.
Hij werd ook opgemerkt door niemand minder dan Gaston Bergmans en Leo Martin en toerde zo met hen enkele jaren rond. Uit die periode stammen de solo singels " Stay a while " die gemakkelijk de top tien haalde. Hij werkte ook samen in die tijd met de band van " Frank Milton " en " Freddy Couché ".
Later maakte hij ook deel uit van de Oostendse " Baccara Beker " in de ploeg van Lily Castel. Ondertussen evolueerde hij als acteur in talrijke Gentse revues en ook op de Gentse Feesten. Hij trad op met Henk De Bruin, Duo Berry ( zijn ouders ) en Jean Walter. Hij trad op in talrijke sketches en monologen die bewezen dat hij buiten zijn zangcarrière ook meerdere ander talenten kon ontwikkelen.
" Danny Sinclair als musicalartiest "
Danny ontwikkelde zich niet alleen als een rockster maar ook tot een volmaakt musical artiest. Hij werd gevraagd door het " Koninklijk Ballet van Vlaanderen " Eerst als Petrus en later als Simon Zelotes. Eind 1995 verleent hij zijn medewerking aan een CD van Veerle Van De Poel met musical nummers waar hij in duet met Veerle " Sun and Moon " uit " Miss Saigon " brengt en de solo " Sunset Boulevard " uit de gelijknamige musical vertolkt. Als gevolg hiervan doet hij enkele concerten met Veerle en David Davidsen (zoon van Bob Davidsen alias " Nonkel Bob ".) onder de leiding van dirigent Bart Bracke ( voormalige muzikaal directeur van het Antwerps jeugdtheater). Van 19 december 1997 tot 1998 werkte hij mee aan het " Ultime Rock Concert " , " Jesus Christ Superstar ", een productie van Music Hall. In een organisatie van VTM events in Vorst Nationaal, stond hij naast Robert Masuse, Paul Michiels en Sofie en vertolkte de rol van Simon voor 7000 toeschouwers, zij kregen een staande ovatie. In 1998 zal hij nog een mannenrol vertolken in een concertante van de opera " Porgy en Bess "van Gershwin. In 2005 speelt en zingt hij bij het gezelschap " Lyrica Sigismund in een concertante versie van " het witte paard " in de opera van Gent.
" Danny en Theater "
Vanaf 1985 ontwikkelde Danny zich ook als een acteur en speelde hij mee in diverse theaterrevues van Roger Piers in het Gentse " Volkstheater " de " Drie Charels ". In 1995 tijdens de Gentse feesten met " Pierke Pierlala " als Elvis Presley imitator.
Vanaf 2001 speelt hij verschillende rollen in stukken voor het Gentse volkstheater zoals in Ruud De Ridders " Bingo " (2001), Romain De Conincks stuk " Salu 'k go in congé " (2002) en in 2003 terug in een stuk van Romain De Coninck " Ne lieuw zonder tanden " op de Gentse Feesten.
Begin 2006 sterft zijn geliefde partner en levensgezellin Ria Piers en dan liggen zijn activiteiten een tijdje stil, maar tijdens de Gentse Feesten neemt hij weer de draad op in het gezelschap van Noël Fack met " Den Dreidekker " want " The show most go one ". In 2007 speelt hij terug met de " Driedekkers " tijdens de feesten en in de kerstshow werd hij dan gehuldigd om zijn 45 jarige carrière op de planken.
In april 2009 maakt hij een nieuwe creatie met het stuk " Es mij dan ne cinema " in het theater Maskee in de regie van Wim Depuydt. In januari 2010 gaat hetzelfde gezelschap aan de slag in de nieuwe zaal van Theater Scala aan de Dendermondse Steenweg te Gent dicht tegen de Dampoort zijn geboortestreek.
" Danny als Componist "
Danny componeert een gans repertoire van muziek bij elkaar. Van 1967 tot 1970 tal van nummers van " The New Inspirations ". Hij componeerde al vroeg achtergrond muziek van tal van theaterstukken. In 1994 maakte hij o.a. muziek voor een openlucht spektakel aan het kasteel van Laarne " Yanousch " muziek die hij, samen met de " Score " ook van zijn hand voor een kortfilm van Mark De Bruycker " Strip ". In 1999 schrijft hij de muziek voor " Pa is blijven hangen " van Eddy Daese voor de "Minard Schouwburg". In 1995 deed het " Gentse Amateur Toneel " op hem beroep voor het blijspel van Romain De Coninck " Madam en heure Tommy " waarin hij ongeveer 20 naoorlogse nummers verwerkt . In 1997 componeert hij " Ons OZ " naar de " The Wizzard of Oz ". Voor een productie met mindervaliden onder de regie van Mark Teynaert, en bewegingsadvies van Ria Piers.
Samen met zijn levensgezellin Ria Piers stichtte hij in 1996 de vzw " Theater en Muziek " op welke als doelstelling had het oeuvre van haar vader Roger Piers veilig te stellen en te vrijwaren voor opvoeringen. Hun eerst productie was " Love Boat " door Danny van een volledige muzikale omkadering voorzien, het stuk ging in première in december 1997.
Begin 1998 werkte hij mee aan de realisatie van een nieuwe Gentse Cd- " Tourneé Genéral " waarvoor hij een origineel nummer zelf schreef . In 1999 bewerkt hij voor de Rederkijkerskamers " De Goudbloem " uit Vilvoorde de muziek van " Ons Oz " wat uitmondt in de vertoningen in januari 1999 van de " Tovenaar van Oz ".
Voor de Gentse feesten van 1999 voorziet hij de muziek voor het middagspektakel op het Laurenplein en 's avonds in " I Love Paris " hij acteerde en zong hij waarvoor hij zelf de muziek schreef en arrangeerde.
In 2000 arrangeerde hij de muziek voor de Ledebergse Karnavalkraker " Op 't Ledebirgplen" en " Bij ons zit er muziek ". Hij staat nu meer dan vijftig jaar op de planken en weet niet van ophouden ,hij gaat nu op toernée met zijn " One Manshow ", " Memories " waarin hij een overzicht in geeft van zijn muzikale carrière. Voor 2017 is er herneming voorzien op 1 oktober van " Memories ".
Deze culturele duizendpoot is niet alleen een rockster maar ook musical en opera artiest en vooral ook acteur en componist.
Je kan ook nog linken op zijn website www.dannysinclair.be voor alle verdere info van zijn optredens.
Meest recente reacties
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo