Giuseppe Verdi le Roncole 10.10. 1813 - Milaan 27. 1. 1901
Biografie.
Guiseppe Fortunino Francesco Verdi. Geboren op 10 oktober 1913 in le Roncole een dorp in de buurt van Busseto en is er overleden na een beroerte tijdens een verblijf in het " Grand Hotel " te Milaan op 27 januari 1901.
Het leven en werk kan men in drie grote perioden indelen.
1) Zijn beginperiode de jonge Verdi van 1939 tot 1850 een zéér vruchtbare periode aan composities namelijk 16 opera's waarvan de belangrijkste " Nabucco " 9 maart 1842. Deze opera zou hem wereldfaam bezorgen en de basis leggen voor zijn verdere carrière.
2) Zijn middenperiode de volwassen Verdi van 1851 tot 1867 waarvan de triptiek " Rigoletto - Il Trovatore - La Traviata " zijn populairste en meest gespeelde werken zijn.
3) Zijn latere periode tot het einde van zijn leven zullen nog vruchtbaar blijven met meer rijpere werken vooral muziekaaltechnisch. Zijn drie belangrijkste opera's zijn " Aida - Otello - en Falstaff " Hij zou ook nog enkele religieuze werken componeren zoals " Ave Maria - Stabat Mater - Laudi alla Vergine Maria " en een Te Deum voor dubbel orkest men noemt dit zijn " Quattro Pezzi Sacri ". Deze laatste werken samen met een kort ballet voor de Franse productie van " Otello " in Parijs, zullen zijn enige instrumentale oeuvre omschrijven.
Na de verhuis van Piacenza naar Busseto zette hij zijn onderwijs verder gezet in het locale Jezuïtencollege waar ook zijn muzikale basis gelegd werd. Hij kreeg er ook zijn eerste lessen in compositie. Toen hij twintig jaar was ging hij naar Milaan om er zijn muziekstudie verder te zetten.
Beginjaren 1839 - 1850 .
Hij nam privélessen in contrapunt en tijdens het bijwonen van concerten en operavoorstellingen heeft hij zijn voorbestemdheid om een carrière als theatercomponist uit te bouwen ontdekt.
Na zijn terugkeer naar Busseto, werd hij benoemd tot stadsmuziekmeester met de steun van Antonio Barezzi, een lokale handelaar en muziekliefhebber Barezzi zorgde voor zijn eerste publieke optreden in 1830 te Busseto. Verdi werd door Barezzi als privémuziekleraar aangesteld voor zijn dochter Margherita. De muziek werd liefde en groeide uit tot een relatie en een huwelijk op 4 mei 1836. Ze zouden samen twee kinderen krijgen, Verginia en Icilio. Allebei zullen ze jong overlijden. Het was tijdens het werk aan zijn tweede opera " Un Giorno di Regno " dat hij zijn twee kinderen samen met zijn vrouw Margherita zou verliezen aan een acute encefalitis in amper twee maand tijd. Op 18 juni 1840 overleed Margerita op amper 26 jarige leeftijd. De vroege dood van zijn vrouw en twee kinderen zouden hem tekenen voor zijn verdere leven.
Verdi stortte zich op zijn werk en passie " de Opera " . De 11 volgende jaren zouden 15 opera's opleveren met wisselend succes. Zijn eerste opera " Oberto " van 1839 oogstte matig succes, in september 1940 werd " Un Giorno di Regno " een flop. Het mislukken van zijn tweede opera viel samen met de dood van zijn gezin en zou er voor zorgen dat hij zinnens was er mee te stoppen om muziek te maken. Merilli overhaalde hem echter om te blijven schrijven en zo ontstond " Nabucco " die in maart 1842 in première ging , dit was een schot in de roos want Verdi werd op slag beroemd. Deze opera zou van hem een levende legende maken met het slavenkoor " Va Pensiero " . Het volgende decennnia zou nog 14 opera's opleveren waarvan " Il Lombardi 1843 - Ernani 1844 - Giovanno d'Arco 1845 - Attila 1846 - Macbeth 1847 - en La Battaglia de Legnono 1949 " wel de belangrijkste zijn.
Zijn volwassen periode 1850 - 1853
Na de dood van Margherita Barezzi in 1840 leert Verdi Guiseppna Strepponi kennen een sopraan in de nadagen van haar carrière. Het samenwonen voor het huwelijk werd op verschillende plaatsen in het katholieke Italië van die tijd, beschouwd als een schandaal. Ze zouden uiteindelijk trouwen op 29 augustus 1859 te " Collonges-sous-Saléve in de buurt van Genéve.
Verdi had een landgoed gekocht niet ver van Bussetto . In eerste instantie woonden er zijn ouders. Na de dood van zijn moeder zou uiteindelijk de " Villanova Sull-Arda " zijn huis worden tot aan zijn dood.
Vanaf 1851 creëerde Verdi zijn grootste meesterwerken. " Rigoletto " gebaseerd op het toneelstuk van Victor Hugo " Le Roi s'Amuse ". Deze opera werd algauw een groot succes. Er volgde een tweede en een derde. Van de drie grote opera's uit Verdi's midden periode in 1853 " Il Trovatore " in Rome en ook in 1853 " La Traviata " in Venetië. Deze laatse was gebaseerd op Alexandre Duma's toneelstuk " La Dame aux Camelia's Dit werk werd zijn meest populaire en is een van de meest opgevoerde opera's ter wereld.
De composities van zijn latere jaren 1855 - 1894
Tijdens zijn latere levensjaren krijgt Verdi opdrachte van over de ganse wereld - Keizerlijke Theater St.Petersburg - Opera van Parijs (Franse compositie van " Don Carlos) in 1869 een requiem voor Gioachino Rossini de uitvoering werd op het laatste moment afgelast en is nooit uitgevoerd tijdens Verdi's Leven . Ook in 1869 werd hem gevraagd een opera te componeren voor de viering en opening van het Suez-kanaal. "Aida " zou in première gaan op 24 december 1871.
Zestien jaar later zou " Otello " ontstaan namelijk op 5 februari 1887 en nog eens zes jaar later zou hij zijn " Falstaff " creëren. Het libretto werd door Boito geschreven en was gebaseerd op Shakespeares " Merry Wives of Windsor " . Het werd een internationaal succes en zou één van de meest komische opera successen worden in de wereldliteratuur.
Zijn vruchtbaarste compositieperiode was voorbij en zou enkel nog in 1897 zijn laatste instrumentale werken schrijven " Quattro pezzi sacre ".
Er zijn geruchten dat hij na de dood van Guiseppina Streponni op hoge leeftijd een verhouding zou hebben gehad met de sopraan Teresa Stolz. Op enkele krantenartikels na is dit niet bewezen,dus kan men dat niet als waarheid aanvaarden. Wel zijn ze bevriend gebleven tot aan zijn dood in 1901.
Zijn volledige oeuvre bestaat uit 28 opera's en vier instrumentale werken.
Politieke betekenis.
In tegenstelling tot de meeste beeldende kunst, was opera commercieel rendabel, en toegankelijk voor de meeste klassen van de bevolking en samenleving, en dus een effectief middel om het publiek van de 19° eeuw te bereiken. Het mooiste bewijs is " De Stomme van Portici " die in de Munt te Brussel de Belgische revolutie ten over staan van Nederland te weeg bracht in 1830.
Verdi gebruikt nobele idealen die constrasteren met de corrosieve werking van kracht, liefde voor zijn land met de onvermijdelijke roep om opoffering, en de verleiding van passie met de behoefte aan sociale orde.
Meest recente reacties
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo