" Il Corsaro "
Opera in drie akten en zeven tonelen.
Libretto van Francesco Maria Piave naar een gedicht van Lord Byron " The Corsair "
Inleiding.
Verdi raakte wel geïnteresseerd in het gedicht van Lord Byron " The Corsair " in 1844, het zou echter nog enkele jaren duren om het tot een opera te verwerken. Zoals vaker werd het libretto uitbesteed aan Piave. Tijdens die periode raakte Verdi betrokken in een uitgeversconflikt. Verdi had nog weinig interesse voor het werk, maar was contractueel verbonden en hield er zich aan het contract uit te voeren zodat de opera toch afgewerkt geraakte tegen 1848. Het werk ging in première te Triëst.Verdi vond het dan de moeite niet waard om de voorstelling bij te wonen. De opera werd matig ontvangen, wat een ongewone gebeurtenis was voor Verdi. Het werk raakte vlug uit de belangstelling en tegenwoordig wordt deze opera enkel nog uitgevoerd voor speciale gelegenheden zoals bv. Het Verdi-jaar 2013 viering van zijn 200 ste geboortejaar.
Rolverdeling Stem Eerste Cast
Corrado, kapitein van de piraten.------------- tenor ------------------------ Geatano Franschini
Medora, minnares van Corrado ---------------- sopraan ------------------------- Carolina Volpini
Pacha Seïd, Pacha van Ciron ------------------ bariton ----------------------- Achille De Bassini
Gulnara , slavin ---------------------------------- sopraan ----------------------- Marianna Barbieri
Giovanni een piraat ----------------------------- bas ------------------------------- Giovani Volpini
Aga Selimo , ambtenaar ----------------------- tenor -------------------------- Giovana Petrovitsj
Een moor ----------------------------------------- tenor ----------------------- Fransesco Cucchiani
Slaaf ---------------------------------------------- tenor ------------------------ Stefano Albanassich
Plaats: Turkse stad Koroni op Grieks eiland in de Egeïsche zee.
Tijd: begin 19° eeuw
Akt.1
1° Toneel: Corrado's schip
Het eiland wordt beheerst door boekaniers en piraten, een onzichtbaar koor introduceert Corrado de kapitein van de piraten die verbannen is. (koor: Tutti parea sorridi) Hij ontvangt een brief waarin hem geheime informatie wordt verstrekt over de Turkse Pascha " Seïki " Hij besluit hem aan te vallen en begint zijn troepen te verzamelen. (aria: Si,di Corsari il fulmine)
2° Toneel: bij Medora thuis.
De volgende scene vindt plaats bij Medora, Corrado's vriendin. Ongeduldig wacht ze op zijn terugkeer en zingt een mooie, enigszins sinistere aria (Nonso teste immagini) . Ze heeft een naar voorgevoel over een slechte afloop van zijn plannen. Corrado komt binnen en samen zingen ze een duet over de onzekere toekomst en de liefde die ze voor elkaar koesteren. ( duet: Eppur suduesta terra) Corrado vertrekt voor de overval op de Pacha.
Akt.2
3° Toneel: De harem
De slavinnen in Seïds harem zorgen voor Gulnara de favoriete van de Pacha. Zij is echter ontevreden over de aandacht die ze van de Pacha krijgt (aria: Vola talor del carcere) .Ze schimpt op het leven in de harem en verlangt naar vrijheid en echte liefde (aria: Ah conforte é'sol la speme) dan brengt Gulnara een uitnodiging voor een feestelijk banket in afwachting dat de Pacha de zeeslag tegen de piraten zal winnen.
4° Toneel: het banket.
Op het banket vraagt een slaaf aan de Pacha of een mohammedaanse bedelmonnik toegang mag worden verleend. De monnik is blijkbaar ontsnapt aan de piraten. Seïd verleent hem audiëntie en ondervraagt hem (Salve Allah ...tutta quanta). Plots wordt er een vlammenzee op zee waargenomen. De vloot van de Pacha staat in brand. De monnik werpt zijn vermomming af en onthult zijn ware identiteit Corrado. Corrado staat op winnen als hij merkt dat de harem ook in brand staat. Hij maakt hier een cruciale fout door Gulrana en de vrouwen eerst te redden. Dit geeft Seïd de tijd zich met zijn manschappen te hergroeperen, zij nemen Corrado gevangen en hij wordt ter dood veroordeeld. ( Ocotanto, mostrasti pur sai) . Corrado zal een gruwelijke dood sterven ondanks de smeekbeden van Gulnara en de harem om hem te sparen.
Akt.3
5° Toneel: Seïds vertrekken.
Seïd geniet van zijn overwinning (aria: Cento leggiandre vergini) .Hij is echter bang dat Gulnara gevallen is voor de innemende Corrado. Als hij haar ontbiedt, ziet hij dat zijn vermoedens juist zijn, waarop hij haar bedreigt. ( s'Avvinuna il tua momento) Gulnara weerstaat zijn bedreigingen en de Pacha verlaat woedend het toneel.
6° Toneel: het Griekse eiland.
Ondertussen gaat Corrado in de gevangenis er van uit dat hij gedoemd is sterven ( aria: Eccomi prigionero) .Gulnara koopt echter een wachte om, haar in de cel te laten. Ze beweert Corrado te zullen helpen om te ontsnappen en dat ze Seïd zal doden. Corrado slaat heer aanbod af. ( Ei dorme....eppur nel pianto) Er volgt een kort intermezzo, de stormachtige muziek begeleid de moord op Seïd. Gulnara keert terug en neemt de verantwoordelijkheid van de moord op zich. ( aria: Sul capo mio discenta, fierro iddio ) ze vluchten samen naar het pirateneiland.
7° Toneel: Het Griekse eiland.
Na genoeg dood , omdat ze vergif heeft ingenomen is Medora ervan overtuigd dat ze Corrado nooit meer zal zien.( aria: Viotacete....io non oso) Plots verscheint het schip van Corrado in de verte. Eens aangemeerd werpen Corrado en Medora zich in elkaars armen. ( duet: Per me infelice vedi costei) De vreugde duurt niet lang. Medora sterft. Ondanks dat zijn mannen hem proberen tegen te houden werpt Corrado zich van de steile rots in zee.
Historische uitvoeringen en opnames.
Het uitgeversconflict zorgde
er voor dat deze opera buiten de première op 25 oktober 1848 nog maar zelden is opgevoerd op het podium. Enkel soms bij bijzondere aangelegenheden zoals op de Verdi-jaren of op festivals.
1) een eerste opname vinden we terug in 1963 Piotr Wollny met Battion , Brunetti, Notarisefani, Carroli, Grimaldi, en Tadeo , koor en orkest Di Roma . Black disc-ESS 305(2 LP's)
2) Een tweede opname dateert van 1971 met Giorgio Lamberti, Katia Ricciarelli, Agnes Gulin en Renato Brusson. Dir. Jezus Lopez koor en orkest Opera Frankfurt. Audio CD gala Colos cat:100.707
3) Een andere opname van 1975 met Jose Carreras, Jessy Norma, Montserrat Caballe, Gian Pierro Mastromei. Dir. Lamberto Gardelli, koor en orkest New Philhamonia en de Ambrosiaan singers.Audio CD Decca cat: 4756769;
4) Een recentere opname 2004 met Sieton Michailov, Michela Sburlati, Andriani Pamato, Renato Brusson. Dir. Renato Palumbo, koor en orkest Theatro Parma (live opname) ook op DVD.Audio CD Dynamische cat: CD 468/1-2 op DVD Dynamischecat: 33468.
Ondertussen zijn er 105 verschillende opnames geregistreerd op het internet.
In België en Nederland heb ik geen enkele voorstelling kunnen terug vinden.
Biografiën.
Enkele biografieën van de zangers die de wereldpremière gezongen hebben zijn al behandeld bij vroegere opera beschrijvingen.
Gaetano Franschini bij " Alzira "
Marianna Barbieri-Nini en Achille De Bassini bij " I Due Foscari "
Niet alle zangers zijn terug te vinden in de archieven omdat niet iedere operazanger het geluk heeft gehad een internationale carrière uit te bouwen. Vele waren ook plaatselijke vedetten waardoor na 150 à 200 jaar niet veel of geen archieven zijn op te sporen.
Meest recente reacties
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo