Adolphe Charles Adam (1803-1856)
Adolphe Charles Adam geboren te Parijs op 24 juli 1803 en op 3 mei 1856 overleden, was een Franse componist en muziekcriticus hij schreef niet minder dan 68 theaterwerken waarvan 39 opera's. Hij was een zeer productief componist van opera's en balletten, vaudevilles, operettes en opéra-comiques. Zijn beroemdste compositie is een kerstlied van 1844 " Minuit Chrétien " dat later naar het Engels vertaald is door John Sullivan Dwight (1813-1893) in 1847 onder de Engelse titel " O Holy Night ".
Zijn vader was een prominent Elzasser componist, zijn moeder was arts. Hij kreeg het eerste muziekonderricht door zijn vader, maar als kind improviseerde Adam liever zelf muziek dan dat hij een serieuze muziekstudie aanvatte, want hij spijbelde regelmatig. Van zijn vader leerde hij ook piano, hij was een fel getalenteerd kind. Zijn vader had liever dat hij ook andere studies aanvatte dan alleen maar muziek, zodoende ging zijn zoon in het geheim te leer bij een vriend componist, die toen heel populair was namelijk Ferdinand Hérold. Toen hij 17 jaar was, zag zijn vader ook in dat zijn zoon enorm getalenteerd was en stemde hij in dat hij mocht studeren aan het Parijse conservatorium, hij studeerde er orgel, harmonium onder de beroemde componist François Boueldieu. Adam speelde ook op pauken in het orkest van het conservatorium. Hij werd tweede in de " Prix de Rome " waarna zijn vader hem stimuleerde om van de muziek zijn beroep te maken.
Op zijn 20 ste schreef hij liedjes voor de Parijse vaudeville. Net als vele andere componisten verdiende hij hoofdzakelijk zijn kost door orgel te spelen. In 1825 hielp hij Boildieu bij het componeren van zijn " Dame Blanche " en maakte er een piano reductie van de partituur. Hij leerde Eugéne Scribe kennen met wie hij samenwerkte in Genéve. In 1830 had hij reeds 28 theaterwerken voltooid. Zijn meest bekende werken zijn waarschijnlijk zijn ballet " Giselle " (1841), zijn " Postillion de Longjumeau " (1836) en zijn " Si j'etais Roi " (1852).
Na een ruzie met de directeur van de opera investeerde Adam zijn geld in het oprichten van een vierde operahuis in Parijs, en opende het " Theatre National " in 1847, maar het werd al gesloten in 1848. Door de aangegane leningen had hij een enorme schuldenberg opgebouwd. Het Theatre National werd omgedoopt in " Theatre Lyrique " aan de Boulevard du Temple. Bij zijn inspanningen om zich van zijn schulden te kunnen bevrijden deed hij ook aan muzikale journalistiek en vanaf 1849 tot aan zijn dood doceerde hij ook compositie aan het conservatorium van Parijs. Hij overleed op 3 mei 1856 amper 53 jaar.
Zijn werk.
Hij componeerde 19 vaudevilles, een operaballet, één militair spectacle, 2 operettes, 3 opera's, 3 pasticcio's, één lyrisch drama en 37 opéra-comiques.
Zijn belangrijkste werken.
1) Zijn eerste opéra-comique " Pierre et Catherine " 1829.
2)" Le Postillion de Longjumeau " 1836.
3) zijn eerste opera " Richard et Polestine " 1844.
4) " Si j' étais Roi " 1852.
5) " Falstaff " 1856.
De meeste van werken zijn vergeten en hielden geen repertoire. Alleen zijn ballet " Giselle " en zijn twee opéra- comiques " Le Postillion de Longjumeau " en " Si j'étais Roi " zijn werken die nog regelmatig het podium halen. Zijn kerstlied " Minuit Chrétien is wereldberoemd en in vele talen vertaald.
Meest recente reacties
https://basiaconfuoco.com/2016/11/02/la-gazza-ladra/
ik deed nog een componist er bij
https://basiaconfuoco.com/2018/02/14/romeo-en-julia-van-gounod-bellini-en-zandonai/
https://basiaconfuoco.com/2020/06/24/zelmira-van-rossini-ontroerend-mooi-totaal-vergeten/?fbclid=IwAR2tRY4KPE3Qp0I8CRdBMVsD3skHGdKFB7aPCAxGgwgnxO-PxnVlJhAVHs8
Altijd weer bijzonder interessant, Gilbert. Wat de eerste opname betreft van José Van Dam (in 'Deh vieni a la finestra' van Mozart): ik hoor de originele versie, met pizzicato-orkest en mandoline solo